sâmbătă, decembrie 06, 2008

MSI Wind, Ubuntu 8.10 review

Dupa experienta placuta cu Linpus pe Aspire One, m-am gandit sa incerc si un MSI Wind cu Suse Enterprise pe el.
Faptul ca nu am scris ca versiune de Suse Enterprise nu este de loc intamplator.
De ce?
Pentru ca e groaznic.
Dar sa incepem cu inceputul.
MSI wind-ul acesta are un display de 8.9 inch, procesor intel atom 1.6, 1G Ram, hard disk 80G, greutate 1Kg.
Ca hardware, fata de Aspire One nu este foarte diferit. Doar ca Aspire One are in plus si Card Reader universal, care pentru mine este foarte util. Dar ce-mi place mai mult ls MSI, este trackpad-ul. Are butoanele sub el, pe cand la Aspire One, sunt unul in stanga si unul in dreapta, si este foarte greu de selectat. Alaturi de asta, trackpad-ul are aderenta mica, si acceleratia foarte mare. Acest lucru nu prea poate fi imbunanatit din Linpus (cel putin nu fara a edita xorg.conf, ceea ce eu nu am facut). Ce imi place mai mult la Aspire One fata de MSI, este ca tastatura, desi are tastele un pic mai mici(lucru insesizabil), ele au aranjamentul unei tastaturi normale. Adica, tasta right Shift este deasupa tastelor sageti, nu langa ele, la MSI mereu apas tasta sus in loc de shift. Dar asta e un detaliu minor, si cred ca ma voi obisnui repede.
Ca sistem de operare, am ales MSI Wind-ul cu Suse Linux Enterprise Edition. Dupa cum spune si numele, este Enterprise Edition. Nu, nu are legatura cu Star Trek. Poate doar putin. Ba chiar putin mai mult. Suse Enterprise este orientat catre Enterprise. MSI Wind, fiind netbook, este orientat catre home useri. Deci nu este o alegere potrivita. Nu mai folosisem Suse Enterprise pana acum, doar Opensuse, si il folosisem pe un iBook G4, deci versiunea pe PowerPC, nu de i386, si am ramas placut impresionat atunci. Nu la fel s-a intamplat si cu Enterprise. Nefiind comunity oriented, nu prea are repository-uri, sau sunt mai greu de gasit. Si cum filmele nu merg by default, nu prea am reusit rapid sa le fac sa mearga. Probabil se poate, si probabil usor, dar probabil nu pentru mine.
Asa ca am pus Ubuntu 8.10.
Ce merge by default si ce nu? Pai by default merge tot(inclusiv suspend), mai putin wireless-ul, webcam-ul si hibernate parca n-a mers. Am gasit cateva tutoriale:
iar pentru wifi, am dowloadat driverul de pe launchpad.net, nu mai stiu exact linkul, dar se gaseste usor cu Google.
Si apoi Ubuntu a mers perfect. Gnome merge foarte bine, chiar si cu efectele grafice (Compiz) activate, iar LXDE este foarte light, si foarte rapid, parca imi place mai mult decat Gnome. Kde4 merge un pic mai lent cu efectele grafice activate, dar fara ele merge chiar bine. KDM in schimb, are mici probleme, este randat problematic pe marginile ecranului cam un cm, in rest e ok. Asa ca folosesc GDM, si Gnome sau LXDE. Da, pot folosi Kde4 si cu GDM, dar parca e impotriva principiilor sa folosesc Intrefata QT cu login manager GTK.
Daca pare cam scurt articolul fata de celalalt despre Aspire ONE, este si datorita faptului ca acum am un DVD Writer extern si pot face lucrurile mult mai usor. Si chiar a mers foarte usor si placut instalarea Ubuntu 8.10.
La Live CD-ul de Fedora 10 am remarcat ca webcam-ul mergea by default, chiar de pe live cd. La fel si la Aspire One. La Aspire One, merge si wifi-ul by default, deci nici nu tweak nu e necesar. La MSI n-am fost atent, decat am bootat Fedora dupa ce am ars imaginea sa vad daca a scris-o bine, sa o pot instala pe Aspire One(da, s-ar putea sa urmeze un nou review despre Fedora 10 pe Aspire ONE).

Concluzii MSI Wind - hardware foarte fain, si cu Ubuntu 10 merge superb. Este un cadou placut acum de sarbatori, dar doar daca se inlocuiente distributia default de Linux!


Niciun comentariu: